Certified Content Marketing Specialist

Content marketing.. is dat dan marketing waar je content (lees: blij) van wordt? Nah, niet helemaal…

..of toch een beetje wel eigenlijk. Het hangt er vooral vanaf wat het uiteindelijke resultaat wordt.

Wat is content marketing en hoe word je specialist?

Ik leg hieronder kort uit wat content marketing is en hoe je het zelf kan toepassen. Hoe je zelf het certificaat kan behalen schrijf ik onderaan in dit bericht.

Content marketing is een vorm van marketing waarbij:

  • je voor een juiste doelgroep
  • de juiste content creëert
  • deze op de juiste kanalen deelt
  • en klanten hierdoor een betere connectie krijgen met een bepaald product/merk

Het is dus een manier om doelgroepen op de hoogte te stellen van iets. Dat iets bepaal je uiteraard zelf, voor grote verzekeraars kan dat bijvoorbeeld een minisite zijn met artikelen over alles wat met auto’s te maken heeft. Niet over de nieuwste Maserati, maar wel:

  1. Wat moet ik doen bij een auto ongeval?
  2. Bel ik de politie wanneer iemand tegen mijn auto rijd?
  3. Hoe vergelijk ik het beste autoverzekeringen?
  4. Welke auto’s zijn de zuinigste van België?
  5. Hoe bekom ik een goedkope autoverzekering als 18-jarige

Hierdoor breng je potentiële klanten (in dit geval bijvoorbeeld jongeren op zoek naar een autoverzekering en liefst bij je eigen bank) op de hoogte van het aanbod autoverzekeringen. Met een duidelijke strategie zorg je er dus voor dat er  jongeren berichten rond deze onderwerpen te zien krijgen.

Met een minisite alleen kom je er uiteraard niet, de website heeft traffic (=bezoekers) nodig. Afhankelijk van je doelgroep moet je dus een juiste keuze maken op welke kanalen je welke content gaat delen. Bij jongeren is dit dus niet louter “sociale media”, maar wel de keuze tussen Snapchat, Facebook, Instagram of zelf Musical.ly. Ieder kanaal heeft een andere vorm van communiceren waardoor een bericht telkens moet aangepast worden aan het juiste kanaal.

De juiste doelgroep bepalen

Veel bedrijven denken altijd dat iedereen hun klant is.

“Zolang ze maar kopen” (idioot antwoord van ondernemers die geen duidelijke doelgroepbepaling hebben)

Om de juiste doelgroepkeuze te maken is het belangrijk om een persona op te stellen. Een persona opstellen houdt in dat je bepaalde profielen gaat schetsen van specifieke type klanten die je wil gaan bedienen. Stel duidelijke vragen:

  • Ligt hun leeftijd tussen 18 & 22 of 65 & 68?
  • Waar liggen hun interesses?
  • Welke bezwaren hebben ze tegen de huidige aanbieders/het huidige aanbod?
  • Wat zijn hun normen en waarden?
  • Welke functie hebben ze?
  • Welke rol spelen ze binnen het aankoopproces?

Wat er altijd helpt is om échte personen voor ogen te houden. Liefst vergezeld met een foto en een bepaalde beschrijving: “de verveelde student”, “de werkzoekende autofanaat”, “de tooghanger”. Let op dat je geen bekende gezichten kiest, maar ga bijvoorbeeld op zoek naar stock photos op internet. Zo ga je minder snel stereotype gaan denken.

Breng ze van de awareness naar de evaluation fase

Eerst komt je doelgroep in contact met je aanbod, daarna gaan ze reeds gaan evalueren. Ze herkennen het probleem en gaan op zoek naar een oplossing.

Be the momma they are looking for

Met een geweldige contentstrategie heb je reeds in de vorige stap mensen in je potentiële klantenbestand. Deze potentiële klanten kan je naar de volgende fase doorloodsen, namelijk de evaluatiefase, waarbij je de place to be probeert te zijn. Je moet ervoor zorgen dat mensen verdere interesse krijgen in jouw aanbod en niet dat van een ander. Hier probeer je echt klanten te overtuigen van je aanbod. Dat kan door ze verschillende zaken aan te bieden zoals:

  • Educatieve content (vergelijkingen / tips / concrete oplossingen)
  • Webinars met live uitleg rond diverse zaken

Probeer zoveel mogelijk te zorgen voor klantenbinding zodanig dat potentiële klanten overtuigd zijn van je aanbod en niet meer verder vergelijken met andere aanbieders.

Hoe je kan zorgen voor goede klantenbinding? Dan moet je in de vorige stappen reeds goed werk kunnen verrichten:

  • Zorg dat mensen zich kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief met nuttige informatie, garandeer ze dat hun e-mailadres niet gebruikt zal worden voor SPAM doeleinden
  • Plaats een Facebook pixel op je website zodat je kan retargetten op Facebook
  • Zorg voor retargetting via Google Adwords
  • Je kan klanten ook reeds segmenteren door ze op basis van de verschillende berichten een gratis aanbod te doen onderaan een blogbericht. Hierdoor kom je snel te weten waar hun voornaamste interesse ligt. Vraag naar hun e-mailadres in ruil voor must-have informatie. Of een exclusieve korting voor dat bepaald onderdeel.

Last but not least, de fase van aankoop

Wanneer volgende stappen goed gelukt zijn, heb je nu een groot aantal mensen geloodst van de awareness fase tot de allerlaatste fase, namelijk de aankoop fase.

Op dit moment is het nog niet zeker dat iedereen van je bedrijf zal kopen, maar je hebt alvast genoeg waarde geboden. Nu is het aan de klant om een juiste keuze te maken. In deze fase kan het enorm interessant zijn om reviews van bestaande klanten te sturen naar deze potentiële klanten. Mensen zijn en blijven kuddedieren, ze zijn veel vlugger geneigd om iets te geloven wanneer het verteld wordt door iemand anders dan wanneer het komt van Bedrijf X.

Opgelet! Bedrijven kiezen zo vaak om klanten meteen een aanbod vanuit de aankoopfase te doen. “Koop deze software na een trial van 30 dagen”, zo’n zaken zie ik dagelijks. Vaak heb ik nog nooit van de software gehoord en ben ik totaal nog niet bereid om de software te gebruiken — laat staan ze te downloaden.

Het is van cruciaal belang om een duidelijke content strategie te bedenken die klanten stap per stap meeneemt in het aankoopproces. Zo kan deze op eigen tempo en met de hulp van je bedrijf een weloverwogen keuze maken. Als je hulp nodig hebt bij het bepalen van een goede content strategie, contacteer mij gerust via Buyss.be.

Zelf content marketing specialist worden?

Hard work always pays off

En daarvan ben ik enorm overtuigd. De voorbije week heb ik enorm lange werkdagen achter de rug, maar heb ik telkens tot in de late nachtelijke uren een opleiding rond content marketing gevolgd via het HQ membership platform van DigitalMarketer.com. Er zijn in totaal 8 opleidingen die je kan volgen, maar voor mij was deze de interessantste.

Prijskaartje is wel $295/maand, maar voor de twijfelaars: dat is het geld méér dan waard. Wanneer je een echte hustler bent, kan je trouwens gerust 2 à 3 opleidingen per maand afwerken.

Achteraf krijg je ook een geweldig certificaat waarop staat dat je de opleiding (en het examen) succesvol hebt afgerond. Bij deze:

content-marketing-specialist-belgie

Heb je zelf nog vragen rond het DigitalMarketer programma of rond content marketing? Stuur gerust een e-mail of laat een reactie achter op het blog bericht.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.